11.01.2023
- Aktualności
Podsumowanie działań w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w oddziałach przedszkolnych

W roku 2022 oddziały przedszkolne Szkoły Podstawowej im. Benedykta Wierdaka w Głowience przystąpiły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Nasze przedszkole znalazło się w gronie placówek, które otrzymały wsparcie finansowe na zakup nowości wydawniczych i realizację działań promujących czytelnictwo. Dzięki temu przedszkolny księgozbiór oraz kąciki czytelnicze we wszystkich grupach wiekowych wzbogaciły się o 234 pozycje wydawnicze z kręgu literatury dziecięcej oraz teatrzyk i baśnie kamishibai. Wśród zakupionych pozycji znalazły się ciekawe i kolorowe bajki, książeczki terapeutyczne, przygodowe oraz sensoryczne.
W celu zainteresowania dostępną literaturą dziecięcą zorganizowane zostały wystawy nowych książek. Każda z grup przedszkolnych miała możliwość zapoznania się z nowościami książkowymi, które zostały wyeksponowane w sali zajęć w widocznym miejscu tak, aby były one łatwo dostrzegalne przez dzieci. W ramach realizowanego programu przedszkole podjęło szereg działań mających na celu popularyzację czytelnictwa wśród dzieci. Najważniejsze z nich to:
- Dwuetapowy konkurs recytatorski pod hasłem „Przedszkolaki lubią wiersze” (recytacja wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima);
- Inscenizacja bajki Janiny Porazińskiej pt. „Szewczyk Dratewka” przygotowana przez przedszkolaki z grupy Tygryski dla swoich młodszych koleżanek i kolegów;
- Inscenizacja baśni „Czerwony Kapturek” w wykonaniu przedszkolaków z grupy Misie;
- Konkurs plastyczny „Ilustracja do ulubionej bajki”;
- Kreatywne czytanie – teatrzyk kamishibai. Podczas zajęć w formie teatrzyku kamishibai zostały wykorzystane następujące utwory: „Przygody pingwina Pingo” część I, „Przygody pingwina Pingo” część II, „Trzy świnki”, „Brzydkie kaczątko”, „Brat i siostra”, „Królowa Pszczół”;
- Czytajmy dzieciom! – spotkanie uczniów klasy V, pod kierunkiem nauczyciela bibliotekarza, z przedszkolakami przy książce. W trakcie zajęć dzieci wysłuchały przeczytanego przez starszych kolegów opowiadania pt. „Franklin chce mieć zwierzątko”, pochodzącego z I tomu kolekcji o dzielnym żółwiku, udzielały odpowiedzi na pytania związane z treścią utworu, wzięły udział w zabawach i quizach przygotowanych przez uczniów;
- Czytanie dzieciom przez nauczycieli wybranych fragmentów zakupionych książek;
- Oglądanie ilustracji przedstawiających postaci słuchanych utworów;
- Obrazowanie przez dzieci przeczytanych przez nauczyciela utworów za pomocą prac plastycznych, które następnie prezentowane były w „galerii przedszkolaka”;
- Tworzenie przez nauczycielki przedszkola wystawek czytelniczych będących źródłem wiadomości z różnych dziedzin.
Przedszkole nawiązało współpracę z Gminnym Centrum Kultury i Biblioteka w Miejscu Piastowym – filia w Głowience. Starsze grupy kilkakrotnie odwiedziły bibliotekę publiczną. Dzieci dowiedziały się na czym polega praca bibliotekarza i co ciekawego można robić w bibliotece oprócz wypożyczania książek. Wzięły udział w atrakcyjnych zajęciach czytelniczych i plastyczno – technicznych pn. „Spotkanie z książką”, przygotowanych przez panią bibliotekarkę. W pamięci najmłodszych pozostanie spotkanie z panią Dorotą Długosz – malarką i poetką, która opowiedziała im o swojej pasji do tworzenia nie tylko pięknych obrazów i ikon, ale także malowania na przedmiotach codziennego użytku. Pani Dorota przeczytała przedszkolakom swój wiersz oraz książeczkę Angeliki Kluźniak „O Zofii, co zbierała kolory. O Zofii Stryjeńskiej”. Dzięki tej książce dzieci poznały postać znanej polskiej malarki. Utwór stał się też inspiracją do warsztatowej części zajęć.
Podsumowując należy stwierdzić, że Program w znacznym stopniu zaspokoił potrzeby małych czytelników. Wzrosło zainteresowanie literaturą dziecięcą. Dzieci miały możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych oraz konkursie recytatorskim i plastycznym. Księgozbiór został wzbogacony o aktualne nowości wydawnicze.
